Terracotta volute-krater

När jag tänker på föremål från Medelhavsområdet under antiken, går mina tankar direkt till handmålade vaser och andra kärl. Jag kommer ihåg hur dessa avtecknades i den animerade versionen av Herkules från 90-talet, som jag såg många gånger som barn, och kanske är det just därifrån som dessa har kommit att – för mig – bli ett signum för antiken och den grekiska kulturen.

Just det här kärlet (som syns på bilden) är från den hellenistiska tiden. Den är daterad till någon gång mellan 320 och 310 före vår tideräkning. Det har återfunnits många liknande kärl i olika former och storlekar och för olika bruk; denna är av typen volut-kärl, som fått sitt namn efter sina volutformade handtag. Den här mäter över 90 cm hög, och användes för att blanda vin med vatten. 

Den ska ha hittats år 1785 i Apulien i södra Italien. Den ska sedan ha funnits i Neapel på Museo di Capodimonte innan den senare förflyttades till London och ännu senare New York, där den än idag finns kvar på The Metropolitan Museum of Art.

Tekniken bakom dessa kärl, ofta rödfigurig keramik, tog grekiska kolonister med sig till de platser som de bosatte sig på i Italien. Man brukar dela in dessa syditalienska kärl i olika grupper, beroende på vilken region de framställdes i. Just detta kärl hör till regionen Apulien, där det – som tidigare nämnts – hittades en gång i tiden. Förutom Apulien räknas även regionerna Lucanien, Kampanien, Paestum och Sicilien, alla med sina särskilda stilar.

En så kallad naiskos i mitten av kärlet.
Av de syditalienska kärl som finns kvar kommer över hälften av dem från Apulien, som var en av de två äldsta regionerna att tillverka kärl av detta slag. En av de mest framträdande stilarna från Apulien var just dessa volut-kärl, som ofta användes i begravningssammanhang. På dessa kunde en naiskos, ett litet tempel, avbildas med en människa – den avlidne – i den. Ofta målades en mytologisk scen upp runt naiskosen, med ett flertal personer. Även bilder av sörjande kunde förekomma. 

Jag tycker dessa kärl är oerhört vackra. Själv äger jag en burk, som förvisso är mycket mer sentida (vad roligt det hade varit om den faktiskt var från antiken), som är gjord i denna stil. När jag hittade den på en loppis kunde jag inte låta bli att köpa den. För mig berättar dessa kärl en historia. De återspeglar tidens tro, mytologi och kultur, och jag tycker att de förmedlar känslor – kanske är det därför jag tycker om dem så mycket.


Kommentarer

  1. Hej Amanda!
    Tack för en intressant läsning. Jag är personligen inte så insatt i detta ämne så för mig var det väldigt lärorikt att läsa detta inlägg. Kul att du har ett intresse och en personlig koppling till detta ämne eftersom det speglar av sig i texten och gör den väldigt intressant att läsa. Jag tyckte att det var väldigt intressant att läsa om hur dessa kärl har använts i begravningssammanhang och om hur man avbildade den avlidne och även målade upp en slags mytologisk scen på kärlet. Det blir som att varje enskilt kärl är unikt och har en egen historia att förmedla i form av det som avbildas på kärlet, detta är något som känns fascinerande i min mening.

    Med vänlig hälsning,
    Karl Hassel HI1017

    SvaraRadera
  2. Häftigt att vi har samma associationer tack vare Disney's Hercules film! (Dock så såg vi den alltid på norska). Den här typen av kärl är det andra jag tänker på när någon nämner antikens Grekland, det första är då Parthenon och andra ruiner. Jag kan hålla med om att kärlen är mycket fina att se på, men inte bara på grund av deras motiv utan även formen - jag kan inte sätta fingret på varför men formen känns också typiskt Antikens Grekland. Om någon visat oss ett kärl utan dekoration, till exempel, hade tankarna gått ditåt i alla fall.

    Mvh, Fredrik Kayser Palmqvist
    HI1016
    http://fredrikkayser.wordpress.com/

    SvaraRadera
  3. Hejsan
    Man blir väldigt nyfiken på den som du hade hittat på loppis och undrar vad den kan vara värd.
    Något för antikrundan kanske ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar